Interieurontwerp houdt zich bezig met de planning en inrichting van interieurs. Esthetisch meer kunstmatige en technisch-constructieve zorgen spelen in gelijke mate een doorslaggevende rol. Uiteindelijk creëert alleen een combinatie van bruikbaarheid en sfeer een volwaardige ruimte. De focus ligt altijd op één persoon: de klant. Op het gebied van interieurontwerp gaat het immers meestal om het voldoen aan de wensen en verwachtingen van uw eigen klanten. Hiervoor is een strategisch georiënteerd klantrelatiemanagement onmisbaar. Daarom willen we klantrelatiemanagement op het gebied van interieurontwerp onder de loep nemen en laten zien hoe interieurontwerpers en hun klanten kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Eerst moet echter de volgende vraag worden beantwoord: Wat is CRM eigenlijk?

Wat is klantrelatiebeheer? 

De drie letters “CRM” zijn de afkorting voor “customer relationship management”. Dit is de consistente oriëntatie van een bedrijf op haar eigen klanten. Tegelijkertijd gaat dit gepaard met de noodzaak van een systematisch ontwerp van alle klantrelatieprocessen. Klantrelatieprocessen zijn vaak complex en strekken zich uit over verschillende afdelingen. CRM helpt bedrijven al deze processen bij te houden. Het stelt bedrijven in staat om alle CRM-processen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze vervolgens worden beheerd, geoptimaliseerd en geautomatiseerd. 

Tegelijkertijd vormt de CRM-software ook een centrale database voor alle klantinformatie. Alle medewerkers met de juiste toegangsmachtigingen hebben toegang tot deze informatie, ongeacht hun respectieve afdeling. Op deze manier wordt de samenwerking binnen het kader van workflows aanzienlijk geoptimaliseerd. Uiteindelijk profiteert de klant hier ook van; bijvoorbeeld door kortere wachttijden of klantenservice op maat. 

Functies van een CRM-software 

Om klantrelatieprocessen holistisch in kaart te kunnen brengen, zijn er binnen crm tal van functies nodig. Deze worden meestal gebundeld in modules. Een module bevat functies die meestal vereist zijn in een bepaald bedrijfsgebied of een bepaalde afdeling. De belangrijkste functies en modules van een CRM-software zijn:

  • contactbeheer, 
  • verkoop 
  • marketing 
  • klantenservice 
  • projectmanagement, 
  • het callcenter, 
  • rapportage en 
  • workflows. 

Welke functies en modules van bijzonder belang zijn, verschilt van bedrijf tot bedrijf. 

Vereisten voor CRM-software

Bij het kiezen van een geschikt systeem moet ervoor worden gezorgd dat het uw eigen CRM-processen volledig in kaart kan brengen. De aard van de processen hangt af van tal van factoren. Zo beïnvloedt de grootte van uw eigen bedrijf de complexiteit van interne CRM-processen en daarmee ook het vereisteprofiel voor een potentiële CRM-software. 

Aansluiting bij de industrie 

Een ander belangrijk criterium is de brancheaffiliatie van uw eigen bedrijf. Elke branche heeft meestal specifieke processen die in kaart moeten worden gebracht door geschikte software. CRM-software voor de detailhandel heeft bijvoorbeeld vaak de mogelijkheid om een kassasysteem aan te sluiten om bijbehorende loyaliteitsprogramma’s in kaart te kunnen brengen. Ook niet-industriële systemen kunnen dit in principe doen. Niet zelden vereist dit echter tal van complexe en kostbare aanpassingen. Daarom moeten bedrijven zich bij het zoeken naar een geschikt systeem vooral richten op branchespecifieke software. 

Klantrelatiebeheer op het gebied van interieurontwerp

Hieronder volgt een gedetailleerde blik op het interieurontwerp en de vereisten voor een geschikte CRM-software. Allereerst moet worden benadrukt dat interieurontwerpers in principe optreden als dienstverleners. Jouw taak is het implementeren van de eisen en wensen van je eigen klanten. De focus ligt altijd op de klant. Het gebruik van geschikte CRM-software kan interieurontwerpers helpen om hun eigen klantgerichtheid merkbaar te maken op alle gebieden van klantrelatiebeheer. 

360° zicht op uw eigen klant 

Analysefuncties spelen hierbij een essentiële rol. Van talrijke klantinteracties; of het nu via social media, uw eigen website, e-mail of telefoon is; waardevolle gegevens kunnen worden gegenereerd. Deze worden vervolgens geëvalueerd in het analytische deel van het CRM. Dit resulteert uiteindelijk in zinvolle rapportages die het totaalbeeld van uw eigen klanten compleet maken. Tegelijkertijd dienen ze het management als een waardevolle basis voor besluitvorming. 

Digitaal klantenbestand 

Alle belangrijke informatie over de betreffende klant of klant wordt opgeslagen in een digitaal klantenbestand. Deze variëren van basisstamgegevens tot specifieke voorkeuren. Als een bestelling opnieuw wordt uitgegeven, staan de belangrijkste gegevens al in het systeem en hoeven ze niet opnieuw te worden opgeslagen. 

Projectmanagement 

Interieurontwerpers werken meestal projectmatig. Tot overmaat van ramp moeten vaak meerdere klanten en projecten tegelijkertijd worden verzorgd. Een CRM-software met geïntegreerd project management of multi-project management module helpt bedrijven om bij te houden, project mijlpalen op tijd te bereiken en ook om de uiterste deadline te halen. 

Digitale klantbenadering 

Daarnaast bevinden we ons in een snel, digitaal tijdperk. Steeds meer klantinteracties verschuiven van persoonlijk naar internet. Dit stelt veel bedrijven voor de uitdaging om de meest persoonlijke, op maat gemaakte klantbenadering digitaal te kunnen implementeren. Een geschikte CRM-software kan hen helpen om altijd de contactmethode te kiezen die de voorkeur heeft van de klant. Door verbinding te maken met een documentbeheersysteem profiteren gebruikers vaak van tal van sjablonen die met slechts een paar klikken kunnen worden gepersonaliseerd. Dit vermindert ook de administratieve inspanning zonder af te zien van een persoonlijke klantbenadering. 

Conclusie: De voordelen van CRM-software 

Samenvattend kan worden gezegd dat het gebruik van CRM-software kan worden geassocieerd met tal van voordelen voor bedrijven. Daartoe moet het systeem echter ook zijn ontworpen voor gebruik in de respectieve onderneming. De branchegerichtheid van de CRM-software speelt hierbij een doorslaggevende rol. 

Pin It on Pinterest